Tutkin kasvatustieteellisessä väitöstutkimuksessani tunteita osana opettajaksi opiskelevien narratiivisia identiteettejä narratiivisin ja taidelähtöisin menetelmin.Väitöstutkimukseni linkittyy teemoiltaan ja metodologioiltaan kahteen Oulun yliopiston hankkeeseen: Suomen Akatemian rahoittamaan Opettajan työn moninaistuvat suhteet (RELA 2020–2024, PI Minna Uitto & CO-PI Sonja Lutovac) -hankkeeseen sekä Eudaimonia-tutkimusinstituution rahoittamaan Pre-service teachers navigate relationality of changing teachers’ work (NAVI 2022–2025, PI Minna Uitto & CO-PI Sonja Lutovac) -hankkeeseen (www.relaresearch.com). Kuulun Oulun yliopiston NarratED- tutkimuskollektiiviin. Tutkimustani on rahoittanut aikaisemmin Pohjois-Pohjanmaan Kulttuurirahasto. Työskentelen Oulun yliopistossa palkattuna väitöskirjatutkijana vuoden 2025 loppuun.
Kettunen, A. & Lutovac, S. (In review). The emergence of work-related pressure in pre-service teachers’ identity co-construction through visual narratives. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Oulun yliopisto.
Kettunen, A., Uitto, M. & Lutovac, S. (2024). Exploring the Use of Pre-Service Teachers’ Visual Narratives to Study Emotions. In Hyry-Beihammer, E.K., Ylitapio-Mäntylä, O. & Uitto, M. (eds.) Narratives in Educational Research. Methodological perspectives. Springer.
Keränen, V., Uitto, M., Martin, A., Kettunen, A., Körkkö, M. & Lutovac, S. (2024). Creative writings, creative analysis – narrative ways to analyse teachers’ creative writings. In HyryBeihammer, E.K., Ylitapio-Mäntylä, O. & Uitto, M. (eds.) Narratives in Educational Research. Methodological perspectives. Springer.
Lutovac, S., Uitto, M., Keränen, V. Kettunen A., & Flores, M. A. (2024a). Teachers’ work today: Exploring Finnish teachers’ narratives. Teaching and teacher education, 137. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104378. Kettunen, A. (née Holappa), Lassila, E. T., Lutovac, S. & Uitto, M. (2023). Becoming a safe adult for pupils: emotions as part of first-year student teachers’ narrative identities told with photographs, European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2023.2211730
Kettunen, A. (née Holappa), Lassila, E. T., Lutovac, S. & Uitto, M. (2022). Vulnerability as an emotional dimension in student teachers’ narrative identities told with self-portraits. Scandinavian Journal of Educational Research 66(5), 893–906. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1939144 Konferenssiesitelmät
Kettunen, A. (November, 2024). Tunteiden ulottuvuus osana luokanopettajaksi opiskelevien identiteettejä visuaalisien narratiivien ja niiden kanssa kerrottuna. The Finnish Educational Research Association Conference (FERA), Turku.
Kettunen, A., Uitto, M., & Lutovac, S. (November, 2024). Exploring the use of pre-service teachers’ visual narratives to study emotions. The Finnish Educational Research Association Conference (FERA), Turku.
Kettunen, A. (June, 2024). Supporting preservice teachers’ identity construction through visual narratives: a focus on emotions. Reimaging Teachers and Teacher Education for our Futures, Helsinki.
Kettunen, A., Uitto, M. & Lutovac, S. (2023, June). Employing visual narratives in pre-service teachers’ peer group to gain deeper insight into emotions.Narrative Matters, Tampere.
Keränen, V., Uitto, M., Martin, A., Kettunen, A., Körkkö, M. & Lutovac, S. (2023, June). Creative writings, creative analysis – narrative ways to analyse teachers’ creative writings. Narrative Matters, Tampere.
Uitto, M. & Kettunen, A. (2022, August). Teacher’s experiences in times of COVID-19 pandemic: Finnish perspectives on professional development. The Annual Conference of Association of Teacher Education in Europe (ATEE), Riga.
Holappa, A. (2022, June). To become a safe adult for pupils: First-year student teachers’ identities and emotions involved told with photographs.Nordic Educational Research Association (NERA), Reykjavik. Holappa, A. (2021, marraskuu). Kerrotut valokuva ikkunana opettajaksi opiskelevien identiteetteihin ja niihin kietoutuviin tunteisiin. Kasvatustieteen päivät, Jyväskylä.
Lutovac, S., Uitto, M., Keränen, V. & Holappa, A. (2021, marraskuu). Narratives of teachers’ multidimensional and hectic work. Kasvatustieteen päivät, Jyväskylä.
Holappa, A. (2021, syyskuu). Storied photographs as a window into student teacher identity construction and emotions involved. The Annual Conference of Association of Teacher Education in Europe (ATEE), Varsova.
Lutovac, S., Uitto, M., Holappa, A. & Keränen, V. (2021, syyskuu). Teachers' stories of their changing work. The Annual Conference of Association of Teacher Education in Europe (ATEE), Varsova.
Uitto, M., Lutovac, S., Keränen, V. & Holappa, A. (2021, kesäkuu). Today’s teacher-student relations: teachers’ stories. Relation-Centered Education Network conference.
Holappa, A. (2021, helmikuu). Valokuvin kerrotut tunteet osana opettajaksi opiskelevien identiteettejä. Teaching, Teachers and Educational Communities Symposium -sympsium on Teacher Education, Oulu.
Holappa, A. (2020, joulukuu). Valokuvin kerrotut tunteet osana opettajaksi opiskelevien identiteettejä. Kasvatustieteen päivät, Helsinki.
Uitto, M., Lutovac, S., Keränen, V. & Holappa, A. (2020, joulukuu). An opening to changing relationships in teachers’ work. Kasvatustieteen päivät, Helsinki.
Työpajat Kettunen, A. & Körkkö, M. (December, 2024). The meaning of teacher education for teacher identity construction. Arts-based workshop as part of professional development course for primary school teacher students. Faculty of Education and Psychology, Oulu.
Kettunen, A. (October, 2024). Visual Narratives As A Pedagogical Approach in Becoming A Teacher. Faculty of Education and Psychology, Oulu.
Kettunen, A., Körkkö, M., Uitto, M. & Lutovac, S. (June, 2024). Visual Narratives As A Pedagogical Approach For Teacher Identity Construction. Reimaging Teachers and Teacher Education for our Futures, Helsinki.
Opinnäytetyöt
Holappa, A. (2019). Luokanopettajaopiskelijoiden narratiiviset identiteetit omakuvien kautta kerrottuna. Pro gradu. Kasvatustieteiden tiedekunta. Kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö. Oulun yliopisto. Haettu osoitteesta http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201901121044.pdf. Holappa, A. (2016). Opettajaopiskelijan identiteetti ja omakuvat identiteettityön lähtökohtana [Kandidaatin työ, Oulun yliopisto].